Prague and a good pair of shoes
There are places in the world whose origins are intertwined with stories and legends with a golden thread. Prague, with its smoky atmosphere, the baroque churches that stand severe against the leaden sky and the old-looking buildings has always been a source of inspiration.
In Prague, popular folklore has forged evocative stories over the centuries, making the Czech capital a mysterious city to be discovered like a novel. Especially at sunset, when the fog settles on the Vltava and the night falls on the houses of the Bohemian kings.
For a photographer, this city represents a great challenge precisely because it has had illustrious masters in cinema, photography and literature. I think of Josef Koudelka or the immense and unreachable Josef Sudek. So communicating in images something that has not already been said becomes very difficult … Not to mention Kafka, which I recommend reading to anyone who calls himself a photographer because, with his novels, he has given us wonderful pages of metaphotography. In my own small way, after my eyes got used to the lights and shadows of this wonderful city, I tried to tell my impressions.
In Prague, you can breathe sadness for the price of freedom. You can feel it if you pay attention: it’s everywhere. Scars. If you don’t notice, it’s because they are hidden under all this beauty.
I brought with me only the Fuji X100F and I decided to photograph Prague directly in black and white with the simulation of the ACROS film which has an impressive tonal range and absolutely does not regret a Raw file.
When you work like this, you are not distracted by the thought of which lens to use, but instead, you are forced to think about the best possible composition when you are in front of a scene and believe me, there is nothing better to face a reportage than to have a uniform cut to make everything as organic as possible and give character to your story. In this, the X100F has allowed me to have an excellent photographic instrument, agile and discreet, ideal for those like me who walk about 15 km every day when I visit a city.
I close by quoting Josef Koudelka that to the question “What is needed to make a good photograph” he replied: “A good pair of shoes”.
Italian version:
Praga e un buon paio di scarpe
Esistono luoghi al mondo le cui origini sono intrecciate con un filo d’oro a racconti e leggende. Praga, con la sua atmosfera fumosa, le chiese barocche che si stagliano severe contro il cielo plumbeo e i palazzi dall’aspetto vetusto è sempre stata fonte d’ispirazione.
A Praga il folklore popolare ha forgiato nei secoli storie suggestive, rendendo la capitale ceca una città misteriosa e da scoprire come un romanzo. Soprattutto al tramonto, quando la nebbia si posa sulla Moldava e la notte cala sulle dimore dei re boemi.
Per un fotografo questa città rappresenta una grande sfida proprio perchè ha avuto illustri maestri nel cinema, nella fotografia e nella letteratura. Penso a Josef Koudelka o l’immenso e inarrivabile Josef Sudek. Quindi comunicare per immagini qualche cosa che non sia già stato detto diventa molto difficile … Per non parlare di Kafka, che consiglio di leggere a chiunque possa definirsi fotografo, perchè con i suoi romanzi ci ha regalato delle meravigliose pagine di metafotografia. Nel mio piccolo, dopo che i miei occhi si sono abituati alle luci e alle ombre di questa meravigliosa città, ho cercato di raccontare le mie impressioni.
A Praga si respira la tristezza per il prezzo della libertà. Lo senti se fai attenzione: è dappertutto. Cicatrici. Se non te ne accorgi, è perché sono nascoste sotto tutta questa bellezza.
Ho portato con me soltanto la Fuji X100F e ho deciso di fotografare Praga direttamente in bianco e nero con la simulazione della pellicola ACROS che ha una gamma tonale impressionante e non fa assolutamente rimpiangere un file raw.
Quando lavori così, non sei distratto dal pensiero di quale lente usare ma sei costretto invece a pensare alla miglior composizione possibile quando sei di fronte ad una scena e credetemi, non c’è cosa migliore per affrontare un reportage che avere un’uniformità di taglio fotografico per rendere il tutto più organico possibile e dare carattere alla propria storia. In questo la X100F mi ha permesso di avere un’eccellente strumento fotografico, agile e discreto, l’ideale per chi come me percorre circa 15 km a piedi ogni giorno quando visito una città.
Chiudo citando Josef Koudelka che alla domanda “Cosa serve per fare una buona fotografia” lui rispose: “Un buon paio di scarpe”.
“I’m a 55 years old Italian, a professional photographer for 25 years, and I love using any tools to take the decisive moment: from iPhone to professional cameras.
I travel a lot. I love painting, cinema, architecture, opera and of course jazz.”
michael skinner
November 20, 2020 @ 6:43 pm
What a great, and insightful, piece of writing, accompanied by excellent images. I feel inspired to do something similar in my own hometown. Thank you.
Corrado Fulvi
November 21, 2020 @ 6:09 am
Thank you so much
Albert Smith
November 20, 2020 @ 7:46 pm
What a bold move… one lens, one film (simulation) and no distracting decisions. It really worked for you.
If you had to decide between two lenses, three lenses, color profiles or different bodies, I doubt you would have had a better portfolio.
Thanks for posting. This was an inspiration.
Corrado Fulvi
November 21, 2020 @ 6:13 am
Thanks a lot Albert !
Denis Woodske
April 7, 2021 @ 5:52 pm
Definitely inspires as I move from a paid professional photographer to seeing images for and from my own eyes to discover my heart. Thank you for sharing, Denis